دور ران بزرگتر با خطر کمتر ابتلا به بیماری های قلبی در افراد دارای اضافه وزن و چاق همراه است

3آوریل 2020 - براساس مطالعه ی منتشر شده درEndocrine Connections ، دور ران بزرگتر ممکن است با فشار خون پایین و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی در افراد چاق مرتبط باشد. این یافته ها نشان می دهد که داشتن وزن بیشتر در ناحیه ی ران ها با فشار خون پایین تر همراه است و ممکن است نشانه ای از سلامت قلب در افراد چاق و دارای اضافه وزن چینی باشد که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. بنابراین اندازه ی دور ران ممکن است برای هدف قرار دادن افراد چاق و دارای اضافه وزن برای تشخیص زودتر فشار خون بالا مفید باشد.

فشار خون بالا یک مشکل عمده ی بهداشت عمومی است که بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است و عامل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سطح جهان است. تعدادی از عوامل مانند اضافه وزن، عدم ورزش ، سیگار کشیدن یا مقدار زیاد نمک در رژیم غذایی می توانند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهند.

فشار خون بالا، باعث فشار بیش از حد بر قلب و عروق می شود و می تواند منجر به ایجاد چربی در رگ های خونی شود و جریان خون را محدود کند. این خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامت مانند بیماری های قلبی و سکته را افزایش می دهد.

بسیاری از افراد از بالا بودن فشار خون خود آگاه نیستند زیرا بندرت با علائم قابل توجهی همراه است. بنابراین، شناسایی زودهنگام افرادی با ریسک بالا و استفاده از راهکارهای مداخله ای مانند نظارت بر رژیم غذایی یا افزایش ورزش ممکن است به جلوگیری از آسیب بیشتر به رگ های خونی و قلب کمک کند.

اندازه گیریهایی نظیر اندازه ی دور ران روشی آسان و کم هزینه است و تحقیقات قبلی نشان داده اند که در ارزیابی خطر برخی بیماری ها روشی مؤثر می باشد، برای مثال به خوبی مشخص شده است که اندازه ی دور کمر بالا با فشار خون بالا همراه است و اندازه ی دور ران کوچک با دیابت همراه است. با این حال، در حال حاضر هیچ مطالعه ای وجود ندارد که پتانسیل اندازه ی دور ران را به عنوان شاخص فشار خون بالا در افراد چاق یا دارای اضافه وزن، بررسی کرده باشد.

دکتر Zhen Yang  از دانشکده پزشکی دانشگاهشانگهای ژیائو تانگ، ارتباط بین اندازه ی دور ران و فشار خون را در 9250 مرد و زن چینی 40 ساله و بالاتر بررسی کرد، که از این تعداد 5348 نفر چاق یا دارای اضافه وزن بودند و 4172 وزن طبیعی داشتند.

ارتباط معنی داری بین اندازه ی بزرگتر دور ران (بیش از 55 سانتی متر در مردان و 54 سانتی متر در زنان) و شیوع پایین تر فشار خون بالا در مردان و زنان به طور مستقل از سن، شاخص توده بدنی و دور کمر مشاهده شد. در حالی که احتمال فشار خون بالا برای کسانی که دارای اندازه ی دور ران کوچک تر بودند(برای زنان کمتر از 50 سانتی متر و برای آقایان 51 سانتی متر) بیشتر بود.

دکتر Zhen Yang، گفت: برخلاف تجمع چربی در دور شکم، تجمع چربی در پاها ممکن است برای سوخت و ساز بدن مفید باشد. به احتمال زیاد علت این ارتباط بزرگ تر بودن عضله ی ران و یا تجمع چربی بیشتر در زیر پوست ران است که مواد مفید مختلفی را ترشح کرده و سبب می شود که فشار خون در حد نسبتاً پایداری حفظ شود.

این یافته ها نشان می دهد که دور ران به طور بالقوه می تواند به عنوان یک شاخص مناسب و ارزان برای تشخیص زود هنگام و جلوگیری از فشار خون بالا و سایر عوارض مرتبط با آن، مانند بیماری قلبی ، در افراد چاق یا دارای اضافه وزن مورد استفاده قرار گیرد.

اما به دلیل اختلافات زیاد در قسمت ران در بین نژادها و در بین گروههایی که از نظر میزان فعالیت بدنی با هم تفاوت دارند، ممکن است اندازه دور ران که در این مطالعه به عنوان یک شاخص معرفی شده است، مرجعی برای سایر جمعیت ها نباشد.

دکتر یانگ اکنون قصد دارد با اندازه گیری ترکیب بدنی از جمله توده چربی ران، توده عضلانی ران، توده استخوانی ران و پروتئین های ران، این ارتباط را بررسی کند. نسبت های مختلفی از این مؤلفه ها می تواند سرنخ هایی برای ارتباط بین اندازه ی دور ران و فشار خون ایجاد کند و ممکن است به ما در توسعه درمان هایی در آینده کمک کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200403/Larger-thigh-circumference-associated-with-lower-heart-disease-risk-in-obesity.aspx